Conflicts of recognition in the immigration society

This research intended to cast a new light on questions of assimilation and integration conflicts that have shaped the study of European immigration countries’ policies. Whether they have developed affirmative policies or not, the countries of western Europe have all been immigration countries for (at least) a couple of decades.

The – partly international comparative –  research was focused on two highly actual and often highly politicized themes in the studies on immigrant populations, namely the interplay between (1) host societies’ normative expectations pertaining to the ‘newcomers’ integration and (2) the resulting conflicts surrounding recognition of diversity and equal participation rights as an interactive process.

Drawing on comparative perspectives and based on in-depth ethnographic fieldwork, this research shows that recognition conflicts, which occur in all immigration societies, are contextually constructed in social practices and take on specific shapes which depend on the dominant civil and political cultures of the various nation‑states.

Project director:
1
Drei Jahre nach Hanau: Wie inklusiv ist die deutsche Erinnerungskultur? | 2023

Mannitz, Sabine / Scheu, Lea Deborah / Stephanblome, Isabelle (2023): Drei Jahre nach Hanau: Wie inklusiv ist die deutsche Erinnerungskultur?, PRIF Blog, 17.2.2023.

Show details
2
Kippa-Tag ja, Kopftuch-Tag nein? | 2019

Mannitz, Sabine (2019): Kippa-Tag ja, Kopftuch-Tag nein? Doppelstandards beschädigen die Glaubwürdigkeit des Freiheitsversprechens, PRIF BLOG, 7.2.2019.

Show details
3
Die verkannte Integration | 2015

Mannitz, Sabine (2015): Die verkannte Integration. Eine Langzeitstudie unter Heranwachsenden aus Immigrantenfamilien, (e-book), Bielefeld: Transcript-Verlag.

Show details
4
Vom "Ausländer" zum "Migrationshintergrund" | 2014

Mannitz, Sabine / Schneider, Jens (2014): Vom "Ausländer" zum "Migrationshintergrund". Die Modernisierung des deutschen Integrationsdiskurses und seine neuen Verwerfungen, in: Drotbohm, Heike/Nieswand, Boris (Hg.), Kultur, Gesellschaft, Migration. Die reflexive Wende in der Migrationsforschung, Wiesbaden: Springer VS, 69-96, https://link.springer.com/(...).

Show details
5
"West Side Stories" | 2013

Mannitz, Sabine (2013): "West Side Stories". Warum Jugendliche aus Migrantenfamilien das wiedervereinigte Berlin als geteilte Stadt erleben, in: Gesemann, Frank (Hg.), Migration und Integration in Berlin. Wissenschaftliche Analysen und politische Perspektive, Wiesbaden: VS Springer (E-Book).

Show details
6
Integration Norms and Realities in Diverse Urban Neighbourhoods in Germany: | 2012

Mannitz, Sabine (2012): Integration Norms and Realities in Diverse Urban Neighbourhoods in Germany:. The Impact of Different Cultural Capital, in: Nordic Journal of Migration Research, 2:2, https://www.degruyter.com/(...).

Show details
7
Pupils' Negotiations of Cultural Differences | 2010

Mannitz, Sabine (2010): Pupils' Negotiations of Cultural Differences. Identity Management and Discursive Assimilation, in: Baumann, Gerd/Vertovec, Steven (eds), Multiculturalism. Critical Concepts in Sociology, Vol. III: Multiculturalism in the Public Sphere: City and School, Markets and Media, London: Routledge.

Show details
8
Schulische politische Bildung in europäischen Einwanderungsgesellschaften | 2009

Sabine Mannitz, Schulische politische Bildung in europäischen Einwanderungsgesellschaften, in: Sara Fürstenau/Mechtild Gomolla (Hg.), Migration und schulischer Wandel. Unterricht. Frankfurt (Campus) 2009, S. 157-173.

Show details
9
Collective Solidarity and the Construction of Social Identities in School | 2008

Sabine Mannitz, Collective Solidarity and the Construction of Social Identities in School. A Case Study on Immigrant Youths in Post-Unification West-Berlin, in: Sigrid Luchtenberg (Hg.), Migration, Education, and Change, Tokyo (Akashi Shoten) 2008, S. 135-179.

Show details
10
Integration und Individualisierung | 2007

Sabine Mannitz, Integration und Individualisierung: Heranwachsende aus Immigrantenfamilien auf steinigen Wegen zur eigenen Lebensführung, in: Reinhard Johler/Ansgar Thiel/Josef Schmid und Rainer Treptow (Hg.), Europa und seine Fremden. Die Gestaltung kultureller Vielfalt als Herausforderung, Bielefeld (transcript-Verlag) 2007, S. 146-163.

Show details
11
Civil Enculturation | 2006

Diverse Beiträge in: Werner Schiffauer, Gerd Baumann, Riva Kastoryano und Steven Vertovec (Hg.), Civil Enculturation: Nation-State, School and Ethnic Difference in The Netherlands, Britain, Germany, and France. Oxford & New York (Berghahn Books), 2006

Show details
12
Enkulturation im europäischen Vergleich am Beispiel Schule | 2006

Sabine Mannitz, Enkulturation im europäischen Vergleich am Beispiel Schule: Schlussfolgerungen für erfolgreiche Integrationskonzepte, in: Regiestelle E & C (Hg.), Integration junger Menschen mit Migrationshintergrund - Sozialer Zusammenhalt durch interkulturelle Strategien und integrierte Ansätze in benachteiligten Stadtteilen, Berlin 2006: Stiftung SPI, S. 24-31, www.eundc.de/pdf/50006.pdf'

Show details
13
The Grand Old West: Mythical Narratives of a Better Past before 1989 in Views of West-Berlin Youth from Immigrant Families | 2006

Sabine Mannitz, The Grand Old West: Mythical Narratives of a Better Past before 1989 in Views of West-Berlin Youth from Immigrant Families, in: Jaro Stacul/Christina Moutsou/Helen Kopnina (Hg.), Crossing European Boundaries. Beyond Conventional Geographical Categories, New York & Oxford (Berghahn Books) 2006, S. 83-102.

Show details
14
Die verkannte Integration | 2006

Sabine Mannitz, Die verkannte Integration. Eine Langzeitstudie unter Heranwachsenden aus Immigrantenfamilien, Bielefeld (transcript), 2006.

Show details
15
Coming of age as 'the third generation' | 2005

Sabine Mannitz, "Coming of age as 'the third generation': Children of immigrants in Berlin", in Jacqueline Knörr (Hg.), Childhood and Migration. From Experience to Agency, Bielefeld & Somerset, N.J. (Transcript & Transaction Publishers), 2005, pp. 23-49.

Show details
16
Differenzdarstellungen im Schulbuch | 2005

Sabine Mannitz, Differenzdarstellungen im Schulbuch, in: Journal für politische Bildung, Heft 4/2005, Schwerpunktthema "Fremdheitserfahrungen: Politische Bildung in der Einwanderungsgesellschaft", S. 44-53.

Show details
17
Rethinking the Nation-State | 2005

Teresa Bertilotti/Sabine Mannitz/Yasemin Soysal, Rethinking the Nation-State. Projections of Identity in French and German History and Civics Textbooks, in: Hanna Schissler/Yasemin Soysal (Hg.), The Nation, Europe, and the World. Textbooks and Curricula in Transition, Oxford (Berghahn), 2005, S. 25-63.

Show details
18
Ein Kopftuch ist ein Kopftuch ist ein Kopftuch... | 2004

Sabine Mannitz, Ein Kopftuch ist ein Kopftuch ist ein Kopftuch... Ungelöste Fragen der Islampolitik in Deutschland, in: Christoph Weller, Ulrich Ratsch, Reinhard Mutz, Bruno Schoch und Corinna Hauswedell (Hg.): Friedensgutachten, Münster (LIT Verlag), 2004, S. 154-162.

Show details
19
Kopftücher in Europas Schulen | 2004

Sabine Mannitz, Kopftücher in Europas Schulen: Brauchen wir neue Gesetze?, Beitrag zum Internet-Forum "Europathemen" der Bundeszentrale für politische Bildung, 2004

Show details
20
Limitations, Convergence, and Cross-Overs | 2004

Sabine Mannitz, Limitations, Convergence, and Cross-Overs, in: Werner Schiffauer/Gerd Baumann/Riva Kastoryano/Steven Vertovec (Hg.), Civil Enculturation: Nation-State, School and Ethnic Difference in The Netherlands, Britain, Germany, and France, Oxford & New York (Berghahn), 2003, S. 304-330.

Show details
21
Projektionsfläche Kopftuch | 2004

Sabine Mannitz, Projektionsfläche Kopftuch. Dilemmata der freiheitlichen Demokratie auf einem Quadratmeter Stoff, HSFK-Standpunkte, Nr. 1/2004, Frankfurt/M.

Download publication  // Show details
22
Pupils Negotiations of Cultural Differences: Discursive Assimilation and Identity Management | 2004

Sabine Mannitz, Pupils’ Negotiations of Cultural Differences: Discursive Assimilation and Identity Management, in: Werner Schiffauer, Gerd Baumann, Riva Kastoryano und Steven Vertovec (Hg.), Civil Enculturation: Nation-State, School and Ethnic Difference in The Netherlands, Britain, Germany, and France. Oxford & New York (Berghahn Books), 2004, S. 241-302

Show details
23
Regimes of Discipline and Civil Conduct in Berlin and Paris | 2004

Sabine Mannitz, Regimes of Discipline and Civil Conduct in Berlin and Paris, in: Werner Schiffauer, Gerd Baumann, Riva Kastoryano und Steven Vertovec (Hg.), Civil Enculturation: Nation-State, School and Ethnic Difference in The Netherlands, Britain, Germany, and France. Oxford & New York (Berghahn Books), 2004, S. 163-208

Show details
24
Schule und Migration: 6. Empfehlung der Bildungskommission der Heinrich-Böll-Stiftung | 2004

Christiane Bainski/Sabine Mannitz/Anne Sliwka/Heike Solga/Sybille Volkholz und Gül Yoksulabakan, Schule und Migration: 6. Empfehlung der Bildungskommission der Heinrich-Böll-Stiftung, in: Heinrich-Böll-Stiftung und Bildungskommission der Heinrich-Böll-Stiftung (Hg.), Selbstständig Lernen. Bildung stärkt Zivilgesellschaft, Weinheim & Basel (Beltz Verag), 2004, S. 189-233.

Show details
25
Taxonomies of Cultural Differences. Constructions of Otherness | 2004

Sabine Mannitz/Werner Schiffauer, Taxonomies of Cultural Differences. Constructions of Otherness, in: Werner Schiffauer, Gerd Baumann, Riva Kastoryano und Steven Vertovec (Hg.), Civil Enculturation: Nation-State, School and Ethnic Difference in The Netherlands, Britain, Germany, and France. Oxford & New York (Berghahn Books), 2004, S. 59-86.

Show details
26
The Place of Religion in Four Civil Cultures | 2004

Sabine Mannitz, The Place of Religion in Four Civil Cultures, in: Werner Schiffauer, Gerd Baumann, Riva Kastoryano und Steven Vertovec (Hg.), Civil Enculturation: Nation-State, School and Ethnic Difference in The Netherlands, Britain, Germany, and France. Oxford & New York (Berghahn Books), 2004, S. 87-117

Show details
27
Collective Solidarity and the Construction of Social Identities in School | 2004

Sabine Mannitz, Collective Solidarity and the Construction of Social Identities in School. A Case Study on Immigrant Youths in Post-Unification West-Berlin, in: Sigrid Luchtenberg (Ed.): Migration, Education, and Change. London (Routledge), 2004, S. 64-85.

Show details
28
Identifikations- und Integrationsstrategien von Berliner Migrantenkindern | 2003

Sabine Mannitz, Identifikations- und Integrationsstrategien von Berliner Migrantenkindern, in: Tarek Badawia, Franz Hamburger und Merle Hummrich (Hg.), Wider die Ethnisierung einer Generation. Beiträge zur qualitativen Migrationsforschung, Frankfurt am Main & London (IKO – Verlag für Interkulturelle Kommunikation), 2003, S. 149-65.

Show details
29
Turkish Youths in Berlin | 2003

Sabine Mannitz, Turkish Youths in Berlin: Transnational Identification and Double Agency, in: New Perspectives on Turkey, vol. 28-29, Spring-Fall 2003, S. 85-106.

Show details
30
Auffassungen von kultureller Differenz | 2002

Sabine Mannitz, Auffassungen von kultureller Differenz. Identitäts-Management und Diskursive Assimilation, in: Werner Schiffauer/Gerd Baumann/Riva Kastoryano/Steven Vertovec (Hg.), Staat - Schule - Ethnizität. Politische Sozialisation von Immigrantenkindern in vier europäischen Ländern, Münster (Waxmann), 2002, S. 255-320.

Show details
31
Disziplinarische Ordnungskonzepte und zivile Umgangsformen in Berlin und Paris | 2002

Sabine Mannitz, Disziplinarische Ordnungskonzepte und zivile Umgangsformen in Berlin und Paris, in: Werner Schiffauer/Gerd Baumann/Riva Kastoryano/Steven Vertovec (Hg.), Staat - Schule - Ethnizität. Politische Sozialisation von Immigrantenkindern in vier europäischen Ländern, Münster (Waxmann), 2002, S. 161-219.

Show details
32
Does transnationalisation matter in nation-state school education? | 2002

Sabine Mannitz, Does transnationalisation matter in nation-state school education? Normative claims and effective practices in a German secondary school, in: Ali Rogers (Hg.), Transnational Communities Working Paper Series, WPTC-02-15, University of Oxford, 2002, www.transcomm.ox.ac.uk/working%20papers/Mannitz.pdf

Show details
33
Einschränkungen, Konvergenz und Cross-Over | 2002

Sabine Mannitz, Einschränkungen, Konvergenz und Cross-Over, in: Werner Schiffauer/Gerd Baumann/Riva Kastoryano/Steven Vertovec (Hg.), Staat – Schule – Ethnizität. Politische Sozialisation von Immigrantenkindern in vier europäischen Ländern. Interkulturelle Bildungsforschung Bd. 10, Münster und New York (Waxmann) 2002, S. 323-357.

Show details
34
Religion in vier politischen Kulturen | 2002

Sabine Mannitz, Religion in vier politischen Kulturen, in: Werner Schiffauer, Gerd Baumann, Riva Kastoryano und Steven Vertovec (Hg.), Staat - Schule - Ethnizität. Politische Sozialisation von Immigrantenkindern in vier europäischen Ländern, Münster (Waxmann), 2002, S. 101-138.

Show details
35
Taxonomien kultureller Differenz | 2002

Sabine Mannitz/Werner Schiffauer, Taxonomien kultureller Differenz. Konstruktionen der Fremdheit, in: Werner Schiffauer/Gerd Baumann/Riva Kastoryano/Steven Vertovec (Hg.), Staat - Schule - Ethnizität. Politische Sozialisation von Immigrantenkindern in vier europäischen Ländern, Münster (Waxmann), 2002, S. 67-100.

Show details
36
Teaching Europe - How Europe Teaches Itself | 2002

Vasilia Antoniou/Sabine Mannitz/Yasemin Soysal, Teaching Europe - How Europe Teaches Itself, in: One Europe or Several? The Dynamics of Change across Europe, ESRC-Programme Newsletter No. 7, Double Issue: Spring-Summer 2002, University of Sussex (http://www.one-europe.ac.uk)

Show details
37
"West Side Stories" | 2001

Mannitz, Sabine (2001): "West Side Stories". Warum Jugendliche aus Migrantenfamilien das wiedervereinigte Berlin als geteilte Stadt erleben, in: Gesemann, Frank (Hg.), Migration und Integration in Berlin. Wissenschaftliche Analysen und politische Perspektiven, Wiesbaden: VS Springer, 273-291.

Show details
38
"Why don´t you just teach the Turks right from the start?!" | 2001

Sabine Mannitz, "Why don´t you just teach the Turks right from the start?!" - Culturalisation and Conflict Dynamics in Teaching Practices at a Multi-Ethnic Comprehensive School in Berlin, in: Zeitschrift für Ethnologie, Jg. 126, Nr. 2, 2001, S. 293-312.

Show details
39
Facing Peers, Parents and School | 1998

Sabine Mannitz, Facing Peers, Parents and School. Immigrants´ Children´s Strategies of Identification in a Discursive Field of Forces, in: Education et Sociétés plurilingues, no. 5, Décembre 1998, S. 39-46.

Show details